Umieć rozpoznać kłamstwo i reagować na agresję w Internecie

„Hejt i fake newsy”

Życie online jest pełne zagrożeń i pułapek. Uczniowie to jedna z największych grup użytkowników Internetu. W sieci młodzi ludzie codziennie spotykają się z przejawami agresji oraz fałszywymi informacjami. Podczas szkolnej debaty w VIII LO w Rzeszowie z udziałem dziennikarza Adama Mokrzyckiego analizowaliśmy różne agresywne wpisy i zachowania oraz treści wprowadzające odbiorców w błąd.

Każdy kto nas atakuje, grozi nam, narusza naszą godność czy ośmiesza, może być za to ścigany przez policję i skazany przez sąd. Nawet anonimowi hejterzy nie mogą czuć się bezkarni. Warto, razem ze znajomymi, łączyć siły w walce z autorami wypowiedzi zniesławiającymi kogoś lub ubliżającymi komuś. Jest wiele narzędzi i instytucji, które mogą nam pomóc w obronie. Hejt „produkowany” jest często na zlecenie, opłacany podobnie jak fake newsy. Warto wiedzieć, że każdemu przysługuje sprostowanie nieprawdziwych informacji. Korzystający z generatorów fake newsów wywołują lawinę publikacji wprowadzających nas w błąd. Te działania, często służą osiąganiu konkretnych korzyści: finansowych, politycznych, plotkarskich. Ta czasami niepozorna zabawa wprowadza chaos i dezinformację. Odbiorcy fake newsów rzadko weryfikują ich wiarygodność. Powielane w mediach społecznościowych rozchodzą się z siłą wodospadu. Do redagowania fake newsów zatrudniane są duże „agencje” na całym świecie. Zdarza się, że fałszywe informacje przenikają nawet do renomowanych serwisów dziennikarskich. Wojna z tym zjawiskiem jest bardzo trudna i kosztowna, sztuczna inteligencja została zaangażowana do tej batalii po obu stronach barykady.

Podczas szkolnej debaty młodzież bardzo chętnie włączała się do dyskusji, bo potwierdza, że problem dotyczy ich ulubionej strefy działań i aktywności.

rsz_img_1245
rsz_img_1248
rsz_img_1250
rsz_img_1251
rsz_img_1253
rsz_img_1254
rsz_img_1258
rsz_img_1259
rsz_img_20190516_150456
Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5 6 7 8 9